Методологія
Мета: оцінка прогресу (чи регресу) України на шляху вступу до ЄС
Періодичність: моніторинг проводиться щомісяця
Цільова аудиторія: журналісти, державні службовці, експерти в Україні, ЄС та інших країнах,
зацікавлені в незалежній та актуальній інформації про прогрес України на шляху вступу до ЄС
Що моніторимо? Команда проекту регулярно збирає базу подій для подальшої оцінки експертами. Типи
подій:
Фактичні зміни законодавства: закони та інші нормативні акти, які вже прийняті. Це основні
правила гри, що наближають Україну до ЄС (або віддаляють).
Заплановані зміни законодавства: Законодавчі акти, що плануються до розгляду, зокрема
законопроекти, які подали до Верховної Ради, а також нормативні акти, які винесені на
публічне обговорення. Це майбутній напрямок руху. Важливо, щоб нове законодавство не
створювало додаткових перешкод на шляху України до ЄС.
Порядок денний: Офіційні заяви про наміри, стратегії, що прийняті, дорожні карти,
концепції, пропозиції, приєднання до конвенцій та програм, тощо. Вони не змінюють
інституційний ландшафт, але дають зрозуміти потенційний напрям руху, а також створюють
інституційне поле для урядовців діяти (якщо не має можливості поки затвердити законодавчі
зміни в Раді). Вони створюють можливості, але не дають інституційних гарантій
запровадження.
Стан імплементації: Оцінка імплементації, яка заснована на двох складових:
оцінка ЄС прогресу України по секторах на основі щорічних звітів Європейської комісії, і щомісячних експертних оцінок.
На основі бази даних формується анкета, яка надається експертам для оцінювання за
методом Rapid Appreciate (швидка оцінка). Оцінка робиться незалежними експертами за
визначеними шістьма сферами:
- верховенство права;
- вільне переміщення товарів та митниця;
- цифрова трансформація;
- соціальна політика та зайнятість;
- підприємництво та промислова політика;
- транспорт.
Кожна з подій оцінюється за шкалою від -3 до +3 (-3 – максимально негативний вплив, -2 – негативний вплив, -1 дещо негативний вплив, 0 – не має ані негативного, ані позитивного впливу, +1 – дещо позитивний вплив, +2 позитивний вплив, +3 максимально позитивний вплив), кожна група подій має ваги:
- Перша (фактичні зміни законодавства) – 0,35
- Друга (заплановані зміни законодавства) – 0,2
- Третя (порядок денний) – 0,1
- Четверта (стан імплементації) – 0,35.
Для кожної події рахується середнє значення на основі оцінок експертів, потім для кожної
сфери рахується середньозважений показник з використанням ваг та середніх оцінок подій.
Сукупна оцінка прогресу за місяць – середнє арифметичне від отриманих оцінок сфер.
Команда
У рамках проекту працює команда дослідників, яка складається з:
групи кураторів, які відповідають за розробку, калібрування, вчасне оновлення методології і
формування бази даних в рамках визначених сфер,
групи моніторингу з двох дослідників, які на постійній основі збирають інформацію та
вносять її до бази даних,
експертів з визначеними сферами компетенції. Експерти не можуть бути діючими
державними службовцями чи політиками. Якщо експерт починає кар’єру державного
службовця або політика, він/вона виключається як діючий експерт, хоча зберігається у базі
даних як колишній експерт проекту.
Список експертів